Підписатися на RSS

Семінар на тему «Дошкільна освіта під крилами захисту»

1.Презентація чинних програм дошкільної освіти: особливості впровадження у воєнний час

2.Діджиталізація освітньої діяльності у закладах дошкільної освіти

3.Інформаційні технології —запорука ефективності освіти сьогодення

4.Сталість підтримки дошкільної освіти України задля стійкості в реаліях сьогодення

5.Підбиття підсумків

1.Презентація чинних програм дошкільної освіти: особливості впровадження у воєнний час

Комплексна програма розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку 3-є видання 2023 р. "СОНЯШНИК" (Презентація)

Програма освіти дітей раннього та дошкільного віку"ОСВІТА І ПІКЛУВАННЯ / EDUCATION & CARE"

Освітня програма для дітей від 2 до 7 років "Дитина" (Завантажити 1,Завантажити 2)

Програма"Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку на християнських цінностях"

Програма"Зерно любові"

ПрограмаВпевнений старт

ПрограмаДНЗ Гагауз

ПрограмаУкраїна – моя Батьківщина

Навчання дітей української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільнот

Програма"Українське дошкілля"

Програма розвитку дитини дошкільного віку"Я у Світі"– нова редакція

Програмарозвитку глухих дітей дошкільного віку

Програмарозвитку дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату

Програмно-методичнийкомплекс для дітей з ФФНМ

Корекційне навчанняз розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення

Програмно-методичнийкомплекс програма розвитку дітей сліпих та зі зниженим зором від народження до 6 років

Комплексна програмарозвитку дітей дошкільного віку з аутизмом "Розквіт"

Програмарозвитку дітей "Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п'ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення"

Програмарозвитку дітей "Корекційне навчання з розвитку мовлення дітей старшого дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення"

Парціальна програмаз розвитку соціальних навичок ефективної взаємодії дітей від 4 до 6–7 років «Вчимося жити разом»

Методичний посібникдо парціальної програми з розвитку соціальних навичок ефективної взаємодії дітей віком від 4 до 6–7 років «Вчимося жити разом»

2.Діджиталізація освітньої діяльності у закладах дошкільної освіти

За визначенням Gartner, діджиталізація ― цевикористання цифрових технологій для зміни бізнес-моделі та створення нових можливостей для отримання прибутку. Зараз мова не просто про впровадження електронного документообігу чи ведення сторінки бренду в соціальних мережах

«Діджиталізація є тим каталізатором швидких перемог в освіті, що творять дива. Ковід нас багато чого навчив, під час війни завдяки діджиталізації ми змогли відновити освітній процес і крокувати далі. Під час Світового освітнього форуму 2022 з Генеральним директором Microsoft Education у Європі, Близькому Сході та Африці Марком Істом ми говорили про можливості додаткової підтримки освіти в воєнний і післявоєнний час, а також про відновлення та побудову нової системи освіти. Зокрема, мова йшла про цифровий освітній паспорт кожного українця. Це спеціалізована платформа, що дозволить нам певним чином систематизувати всю інформацію про дитину, а також надасть можливість роботодавцям обирати найкращі здібності та здобутки кожного з наших громадян», – зазначив Сергій Шкарлет.

Бюджет держави наразі спрямований на перемогу та забезпечення Збройних сил України, проте робиться все можливе, щоб жодна дитина не страждала від зупинки чи призупинення освітнього процесу, а також від нестачі певного обладнання та технологій для розвитку освіти.

3.Інформаційні технології —запорука ефективності освіти сьогодення

Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» інформує про те, що у 2023 році на виконання завдань Програми освіти дітей раннього та дошкільного віку «Освіта і піклування» (Education & Care), рекомендованої до впровадження Міністерством освіти і науки України (наказ No 1121 від 23.10.2021), розроблено освітню програму підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти «Освіта та піклування» (Education & Care) з урахуванням соціокультурних та політико-економічних умов розвитку України, європейського вектору модернізації освіти держави, напрямів її реформування, новітніх наукових розробок і кращих практик у галузі дошкільної освіти, андрагогіки на основі чинного законодавства.Ознайомитися з програмою освіти дітей раннього та дошкільного віку «Освіта і піклування» (Education & Care) можна за покликанням:https://mon.gov.ua/storage/app/media/doshkilna/programi/2022/09/02/Prohrama.osv.ditey.rannoho.ta.doshkil.viku-OSV.I.PIKLUVANNYA.02.09.2022.pdf

За даними Міністерства освіти і науки, навесні цього року вихователі для дистанційного навчання найчастіше користувалися такими платформами, як Zoom, Skype, Viber, електронна пошта, Google Classroom та інше. Нині робота щодо впровадження більшої кількості цифрових технологій, які були б зручними для всіх учасників освітнього процесу, триває. Так, наприклад, Міністерство освіти і науки України змогло домовитися з ТОВ «Майкрософт Україна» щодо безкоштовного використання центрів командної роботи Microsoft Teams for Education для налагодження онлайн-занять. Зокрема цей сервіс дозволяє наступне: організовувати онлайн-уроки з можливістю їхнього перегляду в будь-який час, створювати віртуальні класи, влаштовувати засідання педагогічних рад; створювати закриті чати для спілкування; організовувати відеоконференції з підключенням до 300 учасників; створювати цифрові зошити та журнали успішності; здійснювати оцінювання, планування завдань, контроль їх виконання; формувати розклади; додавати електронні підручники або освітні ігри та інше.

Источник:https://acmc.ua/didzhytalizacziya-v-osviti-shho-same-zminyuyut-v-ukrayinskyh-shkolah/
© АКМЦ

· затвердження Концепції цифрової трансформації освіти і науки України;

· забезпечення всіх учасників освітнього процесу електронними освітніми ресурсами;

· створення умов для підвищення кваліфікації педагогічних працівників закладів освіти з інформаційно-цифрової компетентності;

· забезпечення функціонування програмно-апаратного комплексу «Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту» (ПАК «АІКОМ»);

· запуск інформаційної системи управління професійною (професійно-технічною) освітою;

· модернізація Єдиної державної електронної бази з питань освіти (ЄДЕБО);

· створення онлайн-ресурсу для комунікації між учасниками інноваційного процесу («Наука та бізнес»);

· Запуск проєкту SELFIE у пілотних школах та закладах професійної освіти – платформа для самооцінки закладами освіти стану своєї цифрової готовності;

· приєднання до процесів створення та розбудови Європейської хмари відкритої науки (EOSC);

· удосконалення та наповнення контентом платформи «Всеукраїнська школа онлайн».

30 онлайн-семінарів для фахівців психологічної служби щодо психологічної допомоги учасникам освітнього процесу: – «Казкотерапія в роботі психолога» (https://youtu.be/PikGps6oGqU). – «Запобігання та протидія проявам домашнього насильства: діяльність закладів освіти. Системний підхід» (https://youtu.be/wb0_h4FUdB8). – «Сила і руйнівна дія страхів. Частина ІІ» (https://youtu.be/aX9UPFgtcvw). – «Вплив психологічної травми на тіло людини» (http://youtu.be/npITLw4s20Y). – «Сила і руйнівна дія страхів» (https://youtu.be/ZXYqZIT0VVU). – «Сексуальне насильство, як воєнний злочин. Психологічний аспект надання допомоги постраждалим» (https://youtu.be/_Flb_MuiMbU). – «Мандала в роботі психолога» (https://youtu.be/WPhboj67AI4). – «Конфлікти у школі, які виникають між вчителями і учнями. Впровадження відновного підходу в освітній процес» (https://youtu.be/-p7JHp1DsIc). – «Дозволь собі бути щасливим» (https://youtu.be/F0vuS2vnf28). – «Протидія та реагування на випадки насильства над дітьми в умовах дистанційного навчання в період війни» (https://youtu.be/bgZP2qUlIKs). – «Депресія і агресія – дві сторони однієї медалі» (https://youtu.be/GRkfNqvToxM). – «Психосоматика у дітей та дорослих» (https://youtu.be/1AW_wFjF4uQ). – «Експрес-техніки зняття психоемоційного напруження» (https://youtu.be/ Gx_J86bTajo). – «Поняття психології травми» (https://youtu.be/IuQyszcequQ). – «Надання психосоціальної підтримки учасникам освітнього процесу в період військових подій. Практичний досвід Луганської області» (https://youtu.be/0_Cpl3QrgYI). – «Психосоматичні розлади та емоції нашого тіла у дні війни: як допомогти дитині. Арттехніки та вправи» (https://youtu.be/hu4lW90C7zQ). 16 – «Тіло та емоції як інструменти допомоги в роботі фахівців психологічної служби у системі освіти України» (https://youtu.be/c4GWujlaC0Q). – «Як надавати психологічну допомогу і залишатися в ресурсі» (https://youtu.be/ n2cMi1nxaQQ). – «Арт методики в кризових інтервенціях з дітьми» (https://youtu.be/-232e6-GYBs). – «Практичні вправи та техніки для дітей при психотравмуючій події» – (https://youtu.be/geMAvkBR2K8). – «Резилієнс і травма. Практика організації роботи в закладі освіти з дитиною, яка пережила травмуючу подію» (https://youtu.be/wEP1j8xNFkw). – «Базові основи формування резилієнс (життєстійкості) у дітей» – (https://youtu.be/Js8DXaEbNwY). – «Кризове консультування для фахівців психологічної служби освіти в Україні. Частина 2» (https://youtu.be/UyHUk_FFBa0). – «Кризове консультування для фахівців психологічної служби освіти в Україні» (https:// youtu.be/N2H9Ly7aOnE). – «Як говорити з дитиною про війну. Техніки психологічної допомоги дитині» (https:// youtu.be/l_a1NBhztOs). – «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій» дій» (https://youtu.be/mj0iRXkjGR8). – «Ресурсні стани. Відновлення психолога після роботи з клієнтами, які проживають кризи, втрату та горе» – «Психолог – світлячок. Ліричні теревені» (https://youtu.be/Xg48_ Wv0DVY). – «Протидія торгівлі людьми в Україні в період війни» (https://youtu.be/B6itRjG558o). 17 – «Відновлення психолога після роботи з клієнтами, які проживають кризи, втрату та горе» (https://youtu.be/8f_gSC6qqlk). У рамках ініціативи Першої леді України О. Зеленської Міністерство освіти і науки України реалізує проєкти щодо формування спроможності педагогічних працівників і батьків надавати першу психологічну підтримку дітям під час здобуття освіти для досягнення найкращих результатів навчання, наприклад розроблено курс підвищення кваліфікації для освітян «Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час та після завершення воєнних дій». Згідно з отриманими даними, у 2021/2022 н. р. загалом до працівників психологічної служби надійшло 2 829 475 звернень, із них: 35 % звернень батьків здобувачів освіти, 30,4 % – від педагогічних працівників, 27,7 % звернень здобувачів освіти та 6,9 % – від інших зацікавлених осіб. Відтак, перед психологічною службою у системі освіти постав ряд нових викликів, пов’язаних із великою чисельністю учасників освітнього процесу, що мають психологічні травми через військові дії. Пріоритетом діяльності закладів освіти є забезпечення психологічної стійкості учасників освітнього процесу, які постраждали від російської збройної агресії.

4.Сталість підтримки дошкільної освіти України задля стійкості в реаліях сьогодення

Технологічні аспекти організації комунікації з учасниками освітнього процесу.

ЗДОза допомогою сайтуможе організувати взаємодію всіх учасників освітнього процесу й створити віртуальну бібліотеку, своєрідний банк освітніх ресурсів, постійно оновлювати й поповнювати інформаційне наповнення сайту, використовувати ресурси онлайн-освіти, забезпечити залучення тимчасово переміщених дітей та їхніх сімей до різних програм з дошкільної освіти.

Оскільки форма освіти дошкільників залежить від безпекової ситуації у кожному регіоні, комунікація з учасниками освітнього процесу має здійснюватися з урахуванням локації дітей (вдома, у бомбосховищі, в умовах зовнішньої міграції, в умовах внутрішньої міграції, в закладі дошкільної освіти, з батьками, вихователями, опікунами, волонтерами тощо) і орієнтуватися на виконання різних завдань, як-от: забезпечення необхідною інформацією сімей, які евакуйовані з небезпечних територій і можуть долучитися до освітнього процесу за місцем

тимчасового проживання, надання інформації щодо використання приватних освітніх платформ із безкоштовним доступом до освітніх послуг з метою залучення дітей до освітнього процесу, сприяння тимчасовому долученню дітей до освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в зарубіжних країнах на період військових дій, організація індивідуальних консультацій із фахівцями (практичними психологами, психотерапевтами, медичними працівниками, юристами та ін.) з метою підтримки дітей та їхніх батьків у кризовому стані (в умовах евакуації, під час перебування у бомбосховищах, у медичних закладах, прихистках, притулках, при перетинанні кордону тощо).

Задля забезпечення ефективності комунікації з батьками, вихователями й усіма, хто задіяний в освітньому процесі, рекомендовано обрати оптимальні для здійснення кожного конкретного завдання канали комунікації.

Основними формами онлайн-комунікацій є: відеоконференція, форум, чат, блог, електронна пошта, анкетування, соціальні мережі.

У складних умовах корисними можуть бути сервіси та інструменти комунікації в онлайн-режимі.

Ефективними можуть бути розміщені на сайті ЗДО завдання і рекомендації для батьків щодо роботи з дітьми, відповідно до їхнього віку; створення груп із батьками, вихователями, психологами в соціальних мережах Viber, Telegram, WhatsApp тощо для отримання інформаційно-освітніх та психолого-педагогічних послуг; використання електронних платформ Zoom, GoogleMeet, Google Classroom, Microsoft Teams та ін.

Важливо визначитися, через які канали комунікації швидко доходитимуть повідомлення до аудиторії, який канал зможе забезпечити оптимальний зворотний зв’язок, які формати для цих каналів застосувати, які супровідні матеріали (фото, відео, схеми) необхідно попередньо підготувати.

У процесі підготовчої роботи дуже важливо спрогнозувати емоції, які будуть відчувати вихованці, їхні батьки, педагоги під час комунікації та скерувати цей процес.

Перелік сайтів, матеріали яких будуть корисними і для вихователів, батьків, дітей, і для усіх інших учасників освітнього процесу, систематизовано й узагальнено в четвертому розділі.

Рекомендації керівникам ЗДО, педагогам та батькам щодо забезпечення якості дошкільної освіти в умовах війни

Подаємо рекомендації, що стосуються ключових завдань та кроків їх реалізації, що допоможуть консолідувати зусилля всіх учасників освітнього процесу задля забезпечення необхідних умов для освіти, повноцінної соціалізації дитини й створення безпечного освітнього середовища у воєнний час.

Рекомендації для керівників ЗДО

1. Керуватися положеннями нормативних документів щодо організації діяльності ЗДО, організації освітнього процесу, створення безпечного освітнього середовища у закладі в умовах військових дій. Покликання на нормативні документи, зазначені у цьому документі.

2. За можливості своєчасно видавати внутрішні накази, що регламентують організацію роботи ЗДО в умовах воєнного стану.

3. Оповіщати учасників освітнього процесу про виникнення надзвичайної ситуації; інформувати про межі поширення, наслідки, способи та методи захисту, а також про дії у зоні можливої надзвичайної ситуації відповідно до алгоритму дій та інструкцій з безпеки життєдіяльності в умовах воєнного стану.

4. У разі безпосередньої загрози життю та здоров’ю учасників освітнього процесу у ЗДО вводити в дію плани евакуації учасників освітнього процесу.

5. Розробляти план заходів консультативної, методичної, організаційно-педагогічної роботи з батьками вихованців у період військовий дій.

6. Надавати інформацію та поширювати інформаційно-освітні матеріали оновленого довідника «У разі надзвичайної ситуації або війни», в якому зібрані поради, як захистити себе у надзвичайній ситуації.

7. Організовувати зворотний зв’язок з працівниками ЗДО та батьками вихованців через сайту закладу, електронну пошту або інші соціальні мережі, засоби зв’язку.

8. Створювати умови для отримання якісної дошкільної освіти усіма дітьми, які відвідують ЗДО, а саме: проводити освітню, просвітницьку, роз’яснювальну роботу серед педагогів, батьків про важливість організації освітнього процесу у закладі з використанням різних форм організації освітнього процесу; мотивувати педагогів, дітей та їхніх батьків на співпрацю та успіх. У фокусі особливої уваги мають бути діти передшкільного віку (5-6 років) та діти з особливими освітніми потребами.

9. Надавати освітні послуги із застосуванням різних форм організації освітнього процесу в ситуації, коли ЗДО повністю або частково припиняє діяльність у зв’язку з військовими діями, з використанням дистанційної та змішаної форми організації освітнього процесу.

Дистанційна форма освіти– це організація освітнього процесу із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій у зручний для здобувачів освіти спосіб і час.

Змішанаформа освіти – це поєднання традиційної очної форми освіти з дистанційною.

10. Розміщувати на вебресурсах ЗДО методичні кейси, банк розвивальних ігор та вправ із різних напрямів виховання та розвитку дітей дошкільного віку, відео заняття, описи та алгоритми проведення дослідів та експериментів тощо задля організації пізнавально-дослідницької діяльності дітей, забезпечення їхнього повноцінного розвитку.

11. Створення й підтримка у ЗДО безпечного психологічного, фізичного, безбар’єрного середовища для всіх учасників освітнього процесу. З цією метою можна скористатися матеріалами методичного посібника«Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід», порадника для педагогів ЗДО«Середовище, що належить дітям».

12. Вивчати потреби і запити батьків щодо надання освітніх послуг для подальшого планування індивідуальної освітньої траєкторії дітей дошкільного віку в період війни за допомогою онлайн опитування (усного або письмового).

13. Підтримувати потенціал вихователів та створювати умови для його розвитку з питань організації дистанційної та змішаної форми освітнього процесу, психолого-педагогічного супроводу дітей та їхніх батьків в умовах війни, створення розвивального середовища тощо.

14. Організовувати систематичне навчання для працівників ЗДО з питань організації продуктивної взаємодії з дітьми та їхніми батьками у період війни; формування стресостійкості учасників освітнього процесу в умовах невизначеності; використання варіативних, інноваційних форм роботи з дітьми під час війни тощо.

15. Створювати умови для педагогів щодо обміну досвідом з реалізації успішних практик організації пізнавально-дослідницької діяльності, виховання та розвитку дітей у процесі дистанційної/змішаної форми комунікації з вихованцями.

Рекомендації для педагогів ЗДО

1. Організовувати освітній процес з урахуванням воєнної ситуації у населеному пункті (очне, змішане, дистанційне).

2. Враховувати особливості дітей дошкільного віку під час організації освітнього процесу в дистанційному форматі. Такі заняття, у разі згоди батьків, з дітьми молодшого та середнього дошкільного віку проводяться не більше 10 хвилин, старшого дошкільного віку — 15 хвилин.

3. Перевіряти технічне налаштування, обов'язково звертати увагу на налаштування веб-камери, її необхідно встановити на рівень очей або трохи вище, адже діти повинні бачити очі педагога, важливо дивитися у камеру.

4. Під час зйомки прагніть до створення коротких і дидактично продуманих відеороликів. Два п'яти хвилинних відео будуть переглянуті з набагато більшою ймовірністю і корисністю, ніж одне десятихвилинне.

5. Використовуйте режим демонстрації екрану. Простий спосіб створити відеозаняття — це записати показ ваших слайдів. Але не забувайте, що це досить швидкий спосіб втомити дітей, якщо ви не тримаєте екран активним.

Слайди повинні бути рухомими. Додайте більше переходів і анімацій, використовуйте курсор миші або режим малювання, щоб виділити, підкреслити щось важливе на слайді.

6. Співпрацювати та організовувати зворотний зв’язок з батьками дітей, через вебсайт закладу, програми Skype, Viber, WhatsApp, Telegram та соціальні мережі з питань стану здоров’я дитини, особливостей навчання, виховання, розвитку дітей при використанні дистанційного та змішаного видів комунікації. Результати зворотного зв’язку сформують основу для планування консультативної та методичної допомоги батькам з різних питань виховання дітей.

7. Інформувати батьків щодо допомоги дітям у подоланні негативних наслідків травмуючих подій та адаптації до нових обставин їхнього життя. Для цього практичні психологи мають вести постійне спостереження за ними, а вихователі — враховувати в освітній роботі дані моніторингу психічного стану дітей, організовувати емоційнопідтримувальну мовленнєву комунікацію, використовувати індивідуально дібраний комплекс технологій психолого-педагогічного супроводу.

8. Формувати бібліотеку онлайн-матеріалів для організації освітнього процесу. Бібліотека може зберігатися у хмарі з подальшим надсиланням доступу усім стейкхолдерам.

9. Використовувати публікації психолого-педагогічного та методичного спрямування, зокрема на сайті МОН“Сучасне дошкілля під крилами захисту”у Telegram-каналі «Підтримай дитину» https://t.me/pidtrumaidutuny.

10. Проводити роботу з батьками щодопсихологічного супроводу дитиниу воєнний час, надавати консультативну підтримку щододопомоги дітям впоратисяз тривожністю під час воєнних дій.

11. Залучати дітей до самостійного виготовлення поробок, малюнків, будь-яких проєктів, адже швидке усвідомлення результату підвищує відчуття спокою і сили.

12. Спостерігати за поведінкою дитини. У разі регресивного стану (відкатування в поведінці та реакціях до більш раннього віку) доречними будуть тілесні ігри та вправи.

13. Організовувати педагогічний супровід дітей дошкільного віку, дітей з особливими освітніми потребами та їхніх батьків щодо формування навичок безпечної поведінки, стресостійкості, збереження фізичного, психологічного, емоційного здоров’я із застосуванням освітнього процесу у дистанційному та змішаному форматі.

Необхідними умовами якісної інклюзивної освіти, зокрема в умовах дистанційної взаємодії є:

· створення інклюзивного освітнього простору, яке відповідало б потребам і можливостям кожної дитини та забезпечувало належні умови для здобуття освіти в дистанційних умовах (здійснюється через застосування низки ІКТ, веб і хмарних технологій, адаптації або модифікації тощо з дотриманням таких складових, як: фізичне (загальний дизайн кімнати з урахуванням осередків діяльності, матеріалів, меблів та ін.), соціальне (охоплює взаємодію, яка відбувається в групі між однолітками, педагогами та членами сім’ї) та часове середовище (сукупність, послідовність та тривалість процедур та заходів, що відбуваються у ЗДО протягом дня). Для дітей, чиї особливі освітні потреби не вдається задовольнити через технології універсального дизайну в умовах дистанційної освіти, здійснюється відповідна адаптація та / або модифікація змісту, процесу, результатів навчання та онлайн середовища, відповідно до індивідуальної програми розвитку дитини та поточної ситуації щодо факторів середовища;

· проєктування освітнього середовищадля дітей з особливими освітніми потребами може здійснюватися з урахуванням рекомендацій, що подані у пораднику для педагогів ЗДО«Середовище, що належить дітям»;

· надання освітніх, психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг;

· забезпечення партнерства вихователя й асистента вихователя(складання графіку роботи; підбір базових інструментів та платформ для створення комунікативного простору; планування освітнього процесу та режимних моментів, підготовка, адаптації, наповнення освітнього середовища, зокрема й онлайн; присутність під час онлайн-занять, у тому числі й з метою здійснення спостережень та фіксування результатів у журналі спостережень (форма ведення — довільна, визначається в ЗДО) для вивчення взаємодії, проявів індивідуальних особливостей, схильностей, інтересів та задоволення потреб дітей групи; участь у розробленні та наповненні індивідуальної програми розвитку, у тому числі у підготовці інформації для учасників засідання команди психолого-педагогічного супроводу за результатами спостереження за дитиною з особливими освітніми потребами);

· здійснення моніторингу виконання індивідуальної програми розвитку та задоволення особливих освітніх потреб дітей в умовах дистанційної освіти: синхронне спостереження за процесом виконання дитиною завдання, рівнем самостійності та труднощами, які в неї виникають, участь батьків та ін. Такі фрагменти надаються за попередньою погодженістю між батьками та педагогами. Забороняється поширення та демонстрування фрагментів іншим особам без дозволу батьків.

7. Підвищувати власний фаховий рівень з оволодіння цифровими інструментами для забезпечення якості дошкільної освіти відповідно до суспільних викликів. Зокрема, за допомогою реєстрації і проходження різних онлайн-курсів на платформах суб’єктів підвищення кваліфікації.

8. Вивчати та поширювати досвід педагогів, зокрема з інших країн щодо організації роботи з дітьми дошкільного віку під час військових дій.

Рекомендації для батьків вихованців

1. Співпрацювати з педагогічними працівниками ЗДО щодо організації освітнього процесу дітей дошкільного віку в дистанційному форматі в умовах війни.

2. Підтримувати зв’язок з вихователями щодо місця перебування та стану здоров’я дитини.

3. Відстежувати негативні наслідки пережитих психотравмуючих подій. Вони можуть проявлятися не одразу, тому дорослі, вихователі та батьки, мають постійно стежити за психоемоційним станом дітей, їхнім самопочуттям, виявляти хвилювання, тривоги. Необхідно звертати увагу на збудливість, тривожність, агресивність, заглиблення в себе. Також слід уважно стежити за здоров’ям дітей, зокрема сном, апетитом, настроєм, частотністю вередування, наріканнями на головний біль тощо. Такі показники загального стану здоров’я дітей переважно є об’єктивними показниками втоми, перевантаження, хвилювання, страхів та проявами наслідків психотравми.

4. Пам’ятати, що щоденне спілкування та спільне проведення вільного часу з дитиною є запорукою її успішного подальшого майбутнього. Для дітей надзвичайно важливо відчувати повну емоційну присутність батьків. З цією метою можна послуговуватися матеріалами, які розміщені на платформі розвитку дошкільнятНУМО, а також на сайті МОН«Сучасне дошкілля під крилами захисту». Допомагати дитині, якщо в неї щось не виходить, підтримувати її, бути терплячими. Пам’ятати, що педагоги завжди готові до співпраці з питань виховання, розвитку дитини і надання необхідної професійної допомоги, не зволікати й звертатися до них за порадами та рекомендаціями.

5. Дотримуватися режиму дня, звичних ритуалів, що допоможе дитині встановити зв’язок не лише з минулим, а взагалі з життям та безпекою.

6. Сприяти формуванню у дітей навичок безпечної поведінки, використовуючи рекомендовані онлайн матеріали та відео, підготовлені МОН, ДУ «Український інститут розвитку освіти», ЮНІСЕФ.

Україна стоїть на порозі трансформацій. Сьогодні освітній процес у нашій державі відбувається під звуки сирен, часто – під звуки обстрілів. Дехто взагалі втратив можливість навчатися.

Війна, вимушена міграція, з одного боку, і глобалізація та євроінтеграція, з іншого, – усе це вимагає змін у підходах до освіти і науки. Усупереч перешкодам освіта має стати ключем до відновлення відчуття надії і можливостей для майбутнього, допомагаючи людям знайти своє місце в нових реаліях.

Міністерство освіти і науки пропонує до обговорення візію освіти та науки України, яка відображатиме цілі і принципи, прагнення і надії.

Очікується, що ця візія допоможе створити освітню систему, яка відповідатиме потребам та запитам народу України, враховуватиме виклики і використовуватиме наші можливості.

Якого ми прагнемо майбутнього?

Для освітян і науковців – гідні умови праці, справедливу оплату, нову парадигму навчання та особистісного розвитку, підтримку ментального здоров'я

Для дорослих – освіту, яка гарантуватиме безперервність навчання впродовж життя, даватиме впевненість і стійкість у часи змін, можливість здобути нові кваліфікації та змінити професійний шлях, підвищити рівень якості життя.

Для дітей – свободу вибору, широкі можливості для самореалізації, безпеку, сучасний простір для навчання та розвитку, високу якість освіти і безбар'єрність.

У центрі уваги – особистість на різних етапах життя. Наше завдання – побудувати систему освіти і науки, що поважає кожного учасника процесу, надає широкі можливості для розвитку та реалізації його потенціалу.

Освіта для людини — формування цілісної і ціннісної особистості та професіонала.

Нам важливо підтримувати культуру довіри та взаємоповаги, а також допомогти кожній людині знайти свій шлях в освіті та житті.

Які наші пріоритети?

Здобувачі освіти: ми будуємо екосистему поваги, розвитку, інклюзивності та безбар’єрності, у якій враховані потреби, інтереси й таланти кожної людини.

Педагог і вчений: нашою метою є забезпечення гідних умов праці, справедливої оплати та можливостей для безперервного професійного розвитку вихователів, учителів, викладачів, науковців.

Зміст і сенси: в основу системи ми покладаємо цінності та бачення майбутнього, які спрямовані на формування цілісної і щасливої особистості та професіонала, громадянина України, який здатен до успішної самореалізації та розбудови суспільства та економіки.

Ефективне управління і фінансування: модернізувати управління в освіті та науці через упровадження найкращих управлінських практик і систем мотивації.

Простір закладу освіти: важливо трансформувати освітній простір так, щоб він стимулював розвиток та інновації, був доступним, щоб діяльність закладу сприяла процвітанню громади, регіону, держави.

Міністерство освіти прагне не лише відбудувати зруйновані заклади освіти, але й трансформувати зміст і сенси освіти загалом, забезпечити сталий безперервний розвиток системи освіти для інновацій, створюючи умови для трансформацій у світовому масштабі.

Які наші принципи?

· Особистісно орієнтована освіта: в освітньому процесі, зважаючи на потреби інтереси і таланти людини, ми прагнемо, щоб кожен почувався цінним і здатним досягати бажаних результатів.

· Євроінтеграція і глобалізація: освіта в Україні має підготувати громадян до активної ролі у глобалізованому світі, популяризуючи принципи толерантності та міжкультурної комунікації.

· Освіта формує: світоглядні орієнтири, широту світосприйняття, глибину мислення.

· Освіта впродовж життя:система освіти створює умови для постійного розвитку всіх громадян України.

· Освіта, спрямована на утвердження української політичної нації та розвиток громадянського суспільства: освітня система має виховувати повагу до української мови та культури, формувати громадянську відповідальність і свідомість, доброчесність, доброту та емпатію до оточення, повагу до гідності кожної людини, спадку української історії.

· Безбар’єрна та інклюзивна освіта:незалежно від соціального статусу, етнічного походження, віку, особливих освітніх потреб, стану здоров’я чи статі, кожна людина має право на якісну освіту.

· Співпраця з громадою:освітня та наукова системи мають активно взаємодіяти із громадою, батьками, органами влади, приватним сектором та неприбутковими організаціями. Громади пріоритезують освіту і науку, інвестують у неї, усвідомлюючи, що це інвестиція у добробут їхніх жителів.

· Адаптивність до світу, який швидко змінюється:освіта має сформувати необхідні навички для високої результативності: критичне мислення, здатність розв'язувати проблеми, гнучкість і креативність.

· Науково орієнтоване навчання: наука та освіта мають іти пліч-о-пліч, а наша система освіти орієнтуватися на найновіші наукові результати, винаходи та відкриття, використовувати їх в освітньому процесі. Інтеграція з наукою має відбуватися ще з початкової школи, а природнича освіта та стимулювання до дослідницької діяльності упродовж усієї освітньої траєкторії.

· Наука та інновації:основа високотехнологічного розвитку економіки, середовище для інтелектуальної творчості з орієнтиром на прикладний результат для громад, регіонів і держави та значний внесок у глобальні фундаментальні дослідження.

Система освіти і науки України буде зосереджена насамперед на розвитку громадян як конкурентоспроможних на світовому рівні, інтеграції в європейський освітній і науковий простір, а також забезпеченні інклюзивності та доступності освіти для всього населення.

Наступним кроком для реалізації візії є розроблення Національної стратегії. Необхідно пріоритезувати актуальні проблеми, узагальнити цілі та розробити конкретний план дій, який буде містити кроки з упровадження змін у школах, університетах, інших закладах освіти і наукових установах.

Цей план повинен бути реалістичним, масштабованим та орієнтованим на результат. МОН закликає всіх учасників освітнього процесу та науковців, громадськість і державу долучитися до реалізації цієї візії та написання плану дій. Запропоновані стратегічні та операційні цілі для кожної сфери освіти і науки є першим наближенням, яке потребує спільного опрацювання.

Дошкільна освіта

Кінцевою метою дошкільної освіти є доступ кожної дитини має до якісної дошкільної освіти

Стратегічна ціль 1.Кожній дитині, зокрема з особливими освітніми потребами, в Україні гарантується місце у системі освіти дітей раннього та дошкільного віку.

· Операційна ціль 1.1. Освітній простір надавачів послуг освіти дітей раннього та дошкільного віку є безпечним та інклюзивним.

· Операційна ціль 1.2. Створено умови для функціонування гнучкої та оптимальної мережі різних типів надавачів освітніх послуг для дітей раннього та дошкільного віку.

· Операційна ціль 1.3. Діє система збору релевантних даних щодо кількості дітей раннього та дошкільного віку, зокрема з ООП, кількості педагогічних працівників дошкільної освіти у розрізі вікової категорії, суб'єктів освітньої діяльності, населених пунктів та регіонів

Стратегічна ціль 2.Галузь забезпечена достатньою кількістю висококваліфікованих та мотивованих педагогічних працівників.

· Операційна ціль 2.1. Оновлено систему професійної підготовки педагогічних кадрів (нова якість та підхід до підготовки та перепідготовки кадрів).

· Операційна ціль 2.2. Забезпечено умови для якісного підвищення кваліфікації та професійного зростання працівників сфери освіти дітей раннього та дошкільного віку.

· Операційна ціль 2.3. Створено умови для залучення волонтерів у систему освіти дітей раннього та дошкільного віку.

· Операційна ціль 2.4. Забезпечено умови для якісної підготовки та підвищення кваліфікації керівників закладів дошкільної освіти та управлінців сфери освіти дітей раннього та дошкільного віку.

Стратегічна ціль 3.Діти, зокрема з ООП, здобувають дошкільну освіту відповідно до європейських вимог до якості та змісту.

· Операційна ціль 3.1. Зміст дошкільної освіти оновлено у відповідності до Європейської рамки якості дошкільної освіти та Рекомендацій Ради ЄС щодо ключових компетентностей освіти впродовж життя.

· Операційна ціль 3.2. Розроблено вимоги до проєктування трикомпонентного освітнього середовища (фізичне середовище, соціальне середовище, структура дня).

· Операційна ціль 3.3. Оновлено структуру та систему науково методичного забезпечення освіти дітей раннього та дошкільного віку.

· Операційна ціль 3.4. Заклади дошкільної освіти забезпечують якісну психологічну підтримку учасникам освітнього процесу.

· Операційна ціль 3.5. Забезпечено раннє виявлення особливих освітніх потреб та якісна підтримка в освітньому процесі для дітей з ООП.

Стратегічна ціль 4. Система моніторингу та оцінювання якості дошкільної освіти дозволяє ефективно та оперативно поліпшувати якість освіти та освітньої політики.

· Операційна ціль 4.1. Діє система зовнішнього моніторингу якості дошкільної освіти.

· Операційна ціль 4.2. Діє внутрішня система якості освіти у закладах дошкільної освіти, що ґрунтується на науково доказовому підході.

· Операційна ціль 4.3. Діє система незалежного моніторингу освітньої політики для державного та регіонального рівнів.

Стратегічна ціль 5. Система управління та фінансування дошкільної освіти на регіональному і державному рівнях узгоджена та ефективна.

· Операційна ціль 5.1 Запроваджено нову модель фінансування послуг освіти дітей раннього та дошкільного віку

· Операційна ціль 5.2. Забезпечено гідні умови праці для працівників дошкільної освіти.

· Операційна ціль 5.3. Запроваджено ефективну систему електронного документо обігу та партнерства у дошкільній освіті.

· Операційна ціль 5.4. Забезпечено міжвідомчу співпрацю у сфері освіти, піклування і захисту дітей раннього та дошкільного віку.

· 5.Підбиття підсумків

· Перелік сайтів, матеріали яких будуть корисними для вихователів, батьків, дітей і
для інших учасників освітнього процесу

· 26. Вебінар «Як підвищити ефективність дистанційної роботи».https://www.youtube.com/watch?v=MbFvVyacZOE

· 27.Моя країна – Україна: хрестоматія для дошкільнят з національнопатріотичного виховання / автори і укладачі – Н. Гавриш, О. Косенчук. – Харків: Ранок, 2022. – 96 с.

· 28. Збірка абеток, казок, приказок, цікавинок, дитячих ігор тощоhttp://abetka.ukrlife.org/

· 29. Серія з 10 онлайн зустрічей, які розроблені командою The LEGO Foundation.https://mon.gov.ua/ua/osvita/doshkilna-osvita/suchasne-doshkillyapid-krilami-zahistu/pedagogam-zakladiv-doshkilnoyi-osviti/lego-igrovi-onlajnvzayemodiyi-dlya-doshkilnyat

· 30. Онлайн платформа для розвитку дітей (інтерактивні вправи, цікаві завдання)https://learning.ua/#google_vignette

· 31. Платформа «Розвиток дитини». Практичні завдання для всебічного розвитку дітейhttps://childdevelop.com.ua/

· 32. Радіо хвиля авторських казок українською мовою для дітей.https://kazky.suspilne.media/list.php

· 33. Мультики, книги, казки, що допоможуть відволікти дітей під час перебування в укриттіhttps://dytyna.blog/multyky-knygy-kazky-shhodopomozhut-vidvolikty-ditej-pid-chas-perebuvannya-v-ukrytti/

· 34. Безкоштовні розмальовки на тему «Правила гігієни»https://mamabook.com.ua/bezkoshtovni-rozmalyovku-gigiena-10/

· 35. Мультфільм «Небезпечні знахідки».https://www.youtube.com/watch?v=gx7XHXAL2_g

· 36. Аудіоказки для малятhttps://oll.tv/uk/kids_audio-tales

· 37. «Війна очима дітей», конкурс дитячих малюнків.https://vseosvita.ua/no-war

· 38. Мультфільм «Про мінну безпеку: Лісовий скарб» ЮНІСЕФhttps://www.youtube.com/watch?v=V5JZWI8TrEY

· 39. Поради від захисника України: МОН розробило інформаційний комікс для дітей у воєнний станhttps://mon.gov.ua/ua/news/poradi-vidzahisnika-ukrayini-mon-rozrobilo-informacijnij-komiks-dlya-ditej-u-voyennij-stan

· 40. Аудіоказки українськоюhttps://audiokazky.in.ua/

· 41. Ігри для зняття стресу у дітейhttps://dytyna.blog/igry-dlya-znyattyastresu-u-ditej/.

· 42. «Дерево казок» — читати та слухати казки (аудіо) різних народів.https://derevo-kazok.org/audio-tales/

· 43. Журнал для дошкільнят і молодших школярів «Джміль» ( цікаві бесіди, вірші, приказки, оповідки, нетрадиційні техніки образотворчості, досліди в домашніх умовах, комікси, електронні додатки тощо)https://jmil.com.ua/2022-2

· 44. Кращі казки з усього світу для читання дітям дорослими, добірка аудіо казок.http://kazkar.info/

· 45. Казки для дітей українською мовою.https://onlyart.org.ua/children/kazky/?fbclid=IwAR2yXzQTyfuUTtCw7nnTTQYVAj2g4T42oRwfe6i8NactHTqRDh-8_tc1KK8

· 46. Український дитячий портал: авторські вірші, лічилки, веселі історії, анекдоти, загадки, прислів’яhttps://sonyashnik.com/

· 47. Національна освітня інтернет-платформаhttps://vseosvita.ua/.

· Додаток 2
до листа МОН від 02.04.2022 № 1/384

·

·

Кiлькiсть переглядiв: 116